Terugblik

Winnaars Fietsgemeente/Fietsstad 2015

Nadat in totaal 34 steden en gemeenten zich kandidaat hadden gesteld als Fietsgemeente/Fietsstad 2015, selecteerde een vakjury onder leiding van de VSV negen genomineerden, onderverdeeld in drie categorie├źn volgens aantal inwoners: Antwerpen, Gent, Sint-Niklaas, Deinze, Kontich, Sint-Truiden, Boechout, Kampenhout en Oosterzele.

2015 | Gent (meer dan 50.000 inwoners)

In de categorie steden met meer dan 50.000 inwoners ging de titel Fietsstad 2015 naar Gent. Gent is een voortrekker van de inrichting van fietsstraten, schoolstraten en leefstraten en heeft de afgelopen jaren een aantal mooie infrastructuurprojecten voor fietsers gerealiseerd (fietstunnels en fietsbruggen). Bovendien voert de stad fietscultuur in het algemeen hoog in het vaandel. Meer info

2015 | Deinze en Kontich (tussen 20.000 en 50.000 inwoners)

In de categorie steden en gemeenten tussen 20.000 en 50.000 inwoners kregen zowel Deinze als Kontich de titel Fietsgemeente/Fietsstad 2015 (ex-aequo).

Deinze is een pionier in gratis Blue Bikes voor zowel de eigen inwoners als bezoekers. Fietsers kregen er bij de herinrichting van het stadscentrum een prioritaire plaats toebedeeld en de fietsenstallingen zijn er van voorbeeldige kwaliteit.

Kontich heeft een ambitieus verkeerscirculatieplan ingevoerd met positieve gevolgen voor fietsers. De gemeente heeft een sterk fietsbeleidsplan in voorbereiding en ze kent van alle genomineerden het sterkst stijgende fietsgebruik.

2015 | Boechout (minder dan 20.000 inwoners)

In de categorie gemeenten met minder dan 20.000 inwoners werd de gemeente Boechout uitgeroepen tot Fietsgemeente 2015Het Boechoutse fietsbeleidsplan is een voorbeeld voor andere kleinere gemeenten. Boechout blijft haar beleid verder verbeteren en beschikt over zeer sterke infrastructuurprojecten, zoals het lokale trac├ę van de nieuwe fietssnelweg Antwerpen-Lier. Voor Boechout gaat het om de tweede bekroning op rij, aangezien de gemeente ook bij de eerste editie van Fietsgemeente/Fietsstad in 2012 al in de prijzen viel.

2015 | Publieksprijs

32.654 Vlamingen stemden voor de publieksprijs op hun favoriete fietsgemeenten en -stedenGent, Heusden-Zolder en Merksplas eindigden bovenaan in de rangschikking met het grootste aantal stemmen binnen hun categorie en kregen dus elk een Publieksprijs Fietsgemeente/Fietsstad 2015 toegekend.

Winnaars Fietsgemeente/Fietsstad 2012

In 2012 bekroonde toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits Antwerpen, Mortsel en Boechout als Fietsgemeente/-stad 2012. Meeuwen-Gruitrode, Vorselaar, Lier, Koksijde, Zemst, Brugge en Gent kregen een eervolle vermelding.

Bekijk de reportage van Het Journaal

2012 | Antwerpen (meer dan 50.000 inwoners)

In categorie steden met meer dan 50.000 inwoners werd de stad Antwerpen uitgeroepen tot Fietsstad 2012. Antwerpen investeerde erg veel in een kwaliteitsverbetering van het fietsen in de afgelopen jaren. Het functioneel fietsverkeer kende een stijging. De stad geeft het goede voorbeeld met de voorzieningen voor eigen fietsende werknemers (een voorbeeld voor grote bedrijven). Er werden succesvolle maatregelen genomen om het fietsgebruik te verhogen, op maat van de stad, zoals de invoering van de Velofietsen. Bovendien zijn het fietsbeleidsplan en het fietsparkeerplan erg volledig. De werking van de Staten-Generaal Verkeersveiligheid is een voorbeeld. Een unieke, actieve en proactieve analyse van verkeersongevallen met fietsers wordt gebruikt om in de toekomst ongevallen te vermijden. Het fietsbeleid wordt gemonitord. Antwerpen is volgens de jury het meest verregaand in haar keuze voor de fiets en heeft de laatste zes jaar de meeste vooruitgang geboekt.

2012 | Mortsel (tussen 20.000 en 50.000 inwoners)

In de categorie gemeenten en steden tussen 20.000 en 50.000 inwoners kreeg de stad Mortsel de titel Fietsstad 2012. In Mortsel wordt een stevige plaats voor de fiets toegekend in het mobiliteitsbeleid. Er is een fijnmazig lokaal fietsroutenetwerk. Bovendien kent de stad een zeer hoog fietsgebruik met een uitgesproken positieve trend en bovendien een lage ongevalskans voor fietsers. Naast een Slimme Wegenkaart om de fietsmogelijkheden bekend te maken, werd in samenwerking met de buurgemeenten een schoolbereikbaarheidskaart opgemaakt. Mortsel maakt dus een duidelijke keuze voor duurzaam mobiliteitsbeleid.

2012 | Boechout (minder dan 20.000 inwoners)

In de categorie gemeenten met minder dan 20.000 inwoners gaat de titel Fietsgemeente 2012 naar de gemeente Boechout. Boechout heeft als enige genomineerde gemeente een fietsbeleidsplan met alle aspecten van lokaal fietsverkeer. Er zijn ook veel meer fietsprojecten dan in de andere genomineerde gemeenten die stuk voor stuk een mooi referentievoorbeeld zijn. Er is een doordachte keuze van lokale fietsroutes en een stevig uitgewerkte schoolroutekaart in samenwerking met de buurgemeenten. Boechout kent bovendien een zeer hoog fietsgebruik, de fietser is er op zijn plaats en dat voel je. Binnen de context van de moeilijke mobiliteitsproblematiek in deze regio kiest Boechout dus duidelijk voor de fiets.